Hur funkar det?
Ny kund? Registrera dig här
Har du glömt ditt lösenord? Det går bra att skicka efter ett nytt genom att trycka på “Återställ lösenord” vid inloggningssidan. Ett mail med instruktioner skickas då till den mailadress som användes vid registreringstillfället.
Du kan under fliken “Inställningar” uppdatera den mailadress du vill ha kopplad till ditt kundkonto.
Utropspriset är en prisbedömning/värdering som Södersens Auktionshus har gjort för varje objekt. Detta har inte mycket med själva budgivningen att göra då ett utrop kan vinnas för både långt under samt långt över utropspriset. Utropspriset är en marknadsanpassad värdering som kan tolkas som en prisindikation baserat på tidigare försäljningar.
Det bud du lägger är alltid ett maxbud. Budgivningen sker alltid så förmånligt som möjligt efter budstegen.
Dvs har du lagt ett bud på 2000kr och budgivningen slutar på 1500kr så köper du objektet för 1500kr. När ett maxbud har lagts kommer ditt bud automatiskt att höjas varje gång någon annan bjuder på samma objekt, och alltid med lägsta möjliga bud. Detta pågår tills någon lägger ett bud högre än ditt lagda maxbud. Om två personer lägger samma maxbud/bud är den den som först lagt sitt bud som vinner/ har företräde. Du kan alltid höja ditt maxbud utan att det resulterar i en budgivning mot sig själv. Det går inte att sänka sitt maxbud.
Varje budgivning startar med 200 kr
Därefter stiger budet med följande intervall
200- 500kr, varje bud ökar med 25kr
500- 1500kr, varje bud ökar med 50kr
1500- 5000kr, varje bud ökar med 100kr
5000- 10000kr, varje bud ökar med 250kr
10000- 50000, varje bud ökar med 500kr
50000<, varje bud ökar med 1000kr
Varje budgivning startar med 200 kr
Därefter stiger budet med följande intervall
200- 500kr, varje bud ökar med 25kr
500- 1500kr, varje bud ökar med 50kr
1500- 5000kr, varje bud ökar med 100kr
5000- 10000kr, varje bud ökar med 250kr
10000- 50000, varje bud ökar med 500kr
50000<, varje bud ökar med 1000kr
Ett bevakningspris/accepterat pris är det lägstapris som säljaren vill sälja sitt objekt för. Budgivningen måste alltså uppnå bevakningspriset för att objektet ska bli sålt. Bevakningspriset är dolt men ligger alltid under utropspriset. Lägger man ett bud som inte uppnår bevakningspriset så står det i röd färg "accepterat pris ej uppnåt". När ett bud uppnår bevakningspriset står det istället i grön färg "accepterat pris uppnått".
Detta beror på att en annan budgivare har lagt ett anbud med ett maxbud som överstiger det bud som precis lades. Detta kommer att pågå tills dess att det läggs ett bud som överstiger tidigare lagda maxbud.
Om två budgivare lägger ett lika högt bud vinner den som lagt budet först i tid.
Motbud kommer direkt när en budgivare lagt ett högre maxbud.
När ett bud registreras inom de sista 2 minuterna innan en auktion avslutas, är det åter 2 minuter kvar till auktionen avslutas. Auktionen förlängs alltså med 2 minuter.
Enligt lagen om distansavtal (2005:59) har konsumenter ångerrätt vid köp på nätauktion. Ångerrätten gäller ej köp gjorda av näringsidkare. Vid utnyttjande av ångerrätten ska köparen inom 14 dagar meddela Södersens Auktionshus via e-post info@sodersens.se att man avser att utnyttja ångerrätten. Eventuell retur av objektet med DHL sker på kundens bekostnad.
Varje auktionsutrop förläggs med en provisionsavgift om 22,5 % ink moms på det klubbade beloppet (det vinnande budet) samt 60 kr ink moms i slagavgift.
Exempel: om du vinner ett objekt för 1000 kr, blir provisionsavgiften 225 kr och slagavgiften 60 kr, alltså betalar du 1285 kr.
Betalning kan göras via Mitt konto.
Det går att betala med bankkort (säker betallösning via Nets), du kan också betala via Swish.
Självklart kan du också betala med bankkort på plats när du hämtar dina köpta föremål! Vi tar ej emot kontanter. Inte heller betalning via AMEX eller Diners.
UPPSALA
Objekt inropade i Uppsala ska avhämtas senast 4 arbetsdagar efter avslutad auktion.
BÅLSTA
Inropade objekt i Bålsta skall vara avhämtade senast fredag inom aktuell auktionsvecka.
För att hämta dina köp behöver du ha med dig id-handling. Om ett ombud ska hämta ditt köp behöver du meddela oss via mail, ombudet behöver uppge ditt kundnummer.
Tag med eget packmaterial och bärhjälp vid behov. Vi erbjuder packmaterial för den som glömt för självkostnadspris på 15 kr (betalas på plats med Swish eller bankkort).
Har du inte möjlighet att hämta inom denna tid vänligen meddela oss detta via info@sodersens.se Vid speciella omständighet kan vi förlänga avhämtningstiden.
För att boka frakt använd vårt fraktformulär.
Vid kontakt uppge alltid kundnummer och objektnummer.
Självklart erbjuder vi så förmånlig frakt som det går för våra kunder, dock blir det alltid dyrare än att skicka ett vanligt brev mellan två privatpersoner.
Vi skickar alltid våra frakter med DHL eller privata professionella åkerier, detta för att vi t.ex. måste ha spårbarhet på de varor vi skickar. Det innebär också en administrativ kostnad för oss att hantera frakter, t.ex. mottagning av fraktbeställning, emballage, packning och beställning av transporter. Vi strävar efter att hålla ned fraktkostnaderna så mycket det bara går och samtidigt skicka varor alltid skicka varor professionellt packade.
Ett objekt som inte uppnår accepterat pris eller blir osålt läggs oftast upp till auktion en gång till. Säljande kund kan även välja att hämta tillbaka sitt objekt.